top of page
  • Skribentens bildPetra Sundgren

Viltspårsläger

Precis när vi klarat anlagsprovet så såg jag på FB att SSRK hade fått återbud på en plats på viltspårsläger mot öppetspår. Det passade oss utmärkt då jag kände att jag behöver lite hjälp med att komma igång med träningen av rutan i början på spåret, men även återgången så jag anmälde oss direkt.


Lägret var utanför Rättvik och det var en samling

av mest retrivers och spaniels med även

några udda fåglar som vi då! :) På lördag fick vi göra några kortare övningar med spårupptag i rutan och återgång, men fick också en dos med lite teori om upplägget i öppnaklassen, men även i elitklassen. Poppy tyckte det var superskoj, och jobbade på som hon inget annat hade gjort i sitt liv.




Dagen avslutades med att vi skulle lägga ett övernatten spår åt varandra inför söndagen. Terrängen som vi blev tilldelade var inte den enklaste, den innehåll olika underlag, olika terräng och en del områden där skogsbränning skett på tidigare år.


På söndag började vi med att gå spåren. Poppy hade inga problem med rutan och tågade på med spåret. Sedan fick hon en viltstörning och drog lite åt sidan från spåret, men var nog sedan tillbaka till spåret igen Men här började jag greja och tro att jag visste bättre än min hund var spåret gick och tog henne tillbaka dit där jag trodde spåret gick. Men tji fick jag, jag hade helt fel och hon helt rätt. Påminnelse än en gång till mig, låt hunden jobba på och lita på henne, hon vet mycket bättre än jag... Efter det strulet jobbade hon fint, klarade vinklarna och även återgången. I slutet när vi kom till området där man gjort skogsbränning då började hon bli trött och där fick jag hjälpa henne lite. Vi hade även skott på spåret, och det var inget bekymmer alls. Hon slutade fint efter skottet, tog spåret och hittade skanken! Min fina loppa!


På eftermiddagen fick vi testa några specialövningar bl.a. ett störningsspår där man släpat en fågel över spåret. Summa summarum, en superduper rolig helg med duktiga, kompetenta och pedagogiska instruktörer. Nu behöver vi nöta på lite med korta spår med återgångar och sedan samla mod och anmäla oss på ett öppet spår.





18 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
Inlägg: Blog2_Post
bottom of page