top of page

Intresserad av en valp?

Jag får en hel del förfrågningar om en valp från den kommande Harry+Poppy-kullen. Kul att kombinationen väcker nyfikenhet. Här svar på några frågor som jag fått flertal gånger:



  • Hur bokar man en valp? Jag har ingen kölista, men istället har jag en lista över de som visat intresse. Jag lovar inte bort en valp för nÃ¥gon innan valparna är födda och jag vet hur läget är. De som vill skriva upp dig pÃ¥ intresselistan kommer jag sedan att kontakta när vi vet att Poppy är dräktig för att ha en fortsatt dialog. Inga valpar säljs bara via mejl, jag vill antigen att vi träffas alternativt tar en Teams-samtal. Det är viktigt att det känns rätt med kemin bÃ¥de för mig och för den som ska köpa valpen. SÃ¥ vill du stÃ¥ med pÃ¥ intresselistan, hör av dig till mig och berätta gärna varför ni har fastnat justför barbet och vilka framtidsplaner ni har för er kommande hund.


  • FÃ¥r jag välja färgen pÃ¥ valpen? Nej, tyvärr inte. Jag avgör vilken valp ska till vilken familj baserad pÃ¥ vilka planer man har för valpens framtid, vilka erfarenheter man har sedan innan, vilka egenskaper valpen visar etc. Man fÃ¥r sÃ¥ klart alltid lämna önskemÃ¥l om färg, men man mÃ¥ste kunna vara öppen att det inte blir sÃ¥.


  • Vilka förväntingar har du pÃ¥ valpköparen? Jag vill att man röntgar hundens höfter och armbÃ¥gar pÃ¥ ca 18 mÃ¥naders Ã¥lder. Jag vill även att man gör en BPH med sin hund. BÃ¥da dessa "krav" har jag för att kunna utvärdera kullen och fÃ¥ hjälp till den fortsatta aveln. Jag vill även att man förstÃ¥r att barbet är en aktiv hund. Barbet passar alla gÃ¥nger som familjehund, men den behöver även fÃ¥ jobba med hjärnan. Sedan om det är jakt, spÃ¥rarbete, Nosework eller rallylydnad spelar ingen större roll, men hunden mÃ¥ste fÃ¥ bÃ¥de sin kropp och knopp aktiverad. Annars blir det inte bra för nÃ¥gon.


  • FÃ¥r man komma hälsa pÃ¥ er? Mer än gärna! Jag uppskattar om det är möjligt att fÃ¥ till en träff sÃ¥ att ni kan fÃ¥ träffa Poppy i sin hemmamiljö och jag fÃ¥r möjlighet att prata med er och höra hur ni resonerar runt hundägande. För det mesta funkar det att komma förbi pÃ¥ helgerna. Bor man lÃ¥ngt borta sÃ¥ kan vi absolut ta ett Teams-samtal.



155 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

2 veckor redan!

Idag blir valparna hela två veckor gamla. Veckorna har gått så fort samtidigt som de små har utvecklats och vuxit massor! Alla har sedan ett par dagar passerat gränsen för att ha fördubblat sin födels

Inlägg: Blog2_Post
bottom of page